5 enkla tips för webbanalys med Google Analytics
Här har vi samlat några tips för webbanalys med Google Analytics. Dock kanske inte alla tipsen är alldeles enkla. Grundläggande är att försöka komma igång och sedan känna sig fram.
1. Hur samlas informationen in till Google Analytics?
Man spårar aktiviteter, besökare och det som sker med en kodsnutt finns på alla sidor inom en webbplats. Några saker som spåras och som kan vara bra att veta om är: Besök – Ska inte förväxlas med besökare vilket en unik individ. En besökare kan under ett tidsintervall göra flera besök och generera flertalet sidvisningar.
Sidvisning – Sidvisningar är antalet gånger en sida visas under samtliga besök, det vill säga varenda sida som laddas in hos en besökare. Sidor/besök – Genomsnittliga antalet sidor som visats under ett besök.
2. Källan till trafiken är också intressant
Det kan tex vara direkt trafik, de besökare som skriver in adressen direkt i webbläsaren eller som kommer in via ett bokmärke eller liknande. Hänvisningswebbplatser – De webbplatser som har en länk till din webbplats. Organisk sökmotortrafik – De besökare man attraherar tack vare närvaro på sökmotorer. Gäller alltså inte köpt trafik på sökmotorer, som via annonser.
När du kan grunderna i Google Analytics och har fått en förståelse för hur webbanalys fungerar kan du gå vidare till ytterligare analys där tex genomklicksfrekvens, Avvisningsfrekvens per källa, click-through rate (CTR) och sidhämtningstid blivit alltmer viktig på senare år.
3. Vilka delar av webbplatsen har hög avvisningsfrekvens och varför?
Avvisningsfrekvens – Avser andelen besök med endast en sidvisning och att besökaren sedan lämnar webbplatsen. Nya besök – Indikation på hur många av besökarna som inte tidigare besökt webbplatsen.
Tar man fram listan över hänvisningstrafik kommer en för det mesta intressant kolumn upp, nämligen avvisningsfrekvens efter varifrån besökaren dök upp. Vissa sidor som länkar till din webbplats kanske inte länkar till rätt ställe längre och besökaren hamnar på startsidan. Eller så är den informationen som eftersöks inte enkel nog att upptäcka. Att ha en hög avvisningsfrekvens behöver inte vara dåligt, men den ska vara förutsägbar.
4. Click-through Rate (CTR)
Med CTR mäter man genomslaget i något man visar upp, tex vilken aktivitet en banner eller en knapp får.
Man mäter hur många som går vidare till en nyhet från olika i nyhetslistor och startsidan för att kontrollera hur många som faktiskt valt att gå vidare till just nyheten. Här kan man ganska enkelt se vilka rubriker eller CTA som ger effekt.
5. Tveka inte att komma igång med Google Analytics
Skapa ett Google-konto och därefter kan du logga in på Google Analytics och generera scriptet som ska in på sajten. På senare år gäller G4 egendomen som synkar ihop Google Analytics med Google Tag Manager GTM.
Vad är syftet med din webbplats? Som företag är det första du bör göra att ha en tydlig bild över vad syftet med webbplatsen är. Vad är det du vill nå fram med till dina användare? Handlar det om att sälja eller nå ut till nya medlemmar?