10 tips – Så kommer du igång med webbanalys!
Webbanalys är att samla in data på webbplatsen för att bättre förstå vad besökare gör på den. I webbanalys ingår olika metoder för att samla in webbstatistik och analyser av dessa data.
Webbanalys handlar om att analysera besöksdata för att göra ständiga förbättringar på webbplatser. I den här artikeln ger vi några enkla tips hur du kommer igång och lyckas med webbanalys!
1. Verktyg för webbanalys
Det vanligaste verktyget som används för webbanalys är Google Analytics och har så varit i åtminstone 10 år. Populäriteten beror ju till stor del på kopplingen till Google som sökmotor, men förstås också beroende på att det är gratis.
2. Fler verktyg för webbanalys
Page Speed undersökning och Mobilvänlighetstest är två gratisverktyg som Google tillhandahåller som är grundläggande för att förstå webbplatsens tekniska status.
3. Drunkna inte i data
Formulera en frågeställning som du söker svar på. Mät bara det mest relevanta, det är lätt att drunkna i data. Fundera därför ut vilka mätetal som ger mest nytta, och prioritera dem.
4. Vilka sökord och fraser är relevanta?
Här jobbar man ofta utifrån sökvolym, men det är också viktigt att fråga vilka sökfraser som är relevanta och vilka sökfraser som målgruppen använder.
5. En sökordsanalys behövs
Att göra en ordentlig sökordsanalys är viktigt för att förstå vilka sökord dina kunder använder. Ifall du använder fel ord på din webbsida, alltså ord som inte är relevanta eller som inte har någon sökvolym, så går du miste om ett stort antal potentiella kunder.
6. Verktyg för sökordsanalys
Här finns flera olika Ahrefs, Majestic, Semrush och WebCeo är några vanligt förekommande. Googles sökordsplanerare är fortfarande ett av de enklaste och mest effektiva verktygen för att hitta nya sökord. Du behöver ett Google Ads-konto vilket är kostnadsfritt. Ubersuggest är ytterligare ett verktyg för sökordsplanering som är användarvänlig.
7. Long-tail – Den långa svansen av sökord.
Long tail sökord har vanligtvis en mindre sökvolym, men de är oftast betydligt lättare att ranka på eftersom det är lägre konkurrens. Det kan tex vara lite längre fraser men också fraser som helt enkelt inte är de mest konkurrensutsatta eller mest självklara. Det är en viktig insikt att dessa totalt sett kan generera lika många leads och orders som de heta och prestigefulla.
8. Ställ frågor på sökordslistan för att gallra och hitta de viktiga sökorden
Vilka är de primära sökorden och hur många sökningar har de? Vilka relaterade eller synonyma termer och fraser har de primära sökord? Vilka fraser kan man tänka finns baserat på dessa begrepp? Vilka av dessa sökbegrepp använder din målgrupp?
9. Analysera olika problemområden på sajten
Väl med Google analytics på plats finns det ganska enkla saker man direkt kan kika på. Vilken slags enhet har de flesta besökare, hur länge stannar de på sajten och hur många sidor besöker de? Är sajten långsam, i så fall varför? Här är det tyvärr så att det oftast finns delar eller sidor som så att säga gör att sajten läcker.
10. Vilka trafikkällor driver mest trafik till min sajt?
Trafik från vilka källor konverterar? Detta är viktigt så du lägger resurser på rätt plats. Om Facebook står för 80% av trafiken tack vare en smart kampanj men de bara stannar på sajten 10 sek för att kampanjen lovar mer än vad sajten kan leva upp till så är det ju mer eller mindre pengar i sjön.
Slutsats
Så med dessa 10 tips för webbanalys har du en början. Och är du redan igång med webbanalys så kan denna lista kanske ge dig några nya förslag. Använd det som du känner för, bättre att börja enkelt än att inte göra något.